Keskiviikko 17.01.2018
Nimipäivät: Toni, Anton, Antto, Anttoni
Hämeenlinna
Lumikuuroja
-6°C
Tuuli: 3 m/s I
 

HARTAUSKIRJOITUS: Totuus Jumala-suhteesta (Luuk. 18:9–14)

Kun minä osoitan sinua syyttävästi sormella, kolme sormea osoittaa minua itseäni kohti. Koen silloin olevani sinua parempi. En useinkaan huomaa siinä mitään väärää.

Luukkaan evankeliumissa kuvataan fariseus ja publikaani rukoilemassa. Fariseus toi esille tekemiään hyviä asioita, esimerkiksi paastoamisen ja kymmenysten maksamisen. Hän oli halunnut kaikessa täyttää Jumalan tahdon. Hän kiitti Jumalaa, ettei ollut sellainen kuin muut ihmiset: rosvot, huijarit, aviorikkojat tai samassa temppelissä rukoileva publikaani. Hän asetti itsensä muiden yläpuolelle, koska oli mielestään elänyt Jumalan tahdon mukaan. Syntiseksi leimattu publikaani ei puolestaan voinut kohottaa edes katsettaan taivasta kohti. Hän anoi armoa Jumalan edessä.

Fariseus ja publikaani olivat Jumalan edessä samalla viivalla. Molemmat olivat syyllisiä: publikaani tekojensa tähden, fariseus asenteensa tähden. Jeesus laajensi lain vaatimukset äärimmilleen. Jo naiseen kohdistuva himoitseva katse tarkoitti aviorikosta ja vihastuminen veljelle tappamiskiellon rikkomista. Tekojen lisäksi on kyse asenteiden ja ajatusmaailman hallitsemisesta. Jumalan edessä oleellinen kysymys on:

Olemmeko rikkoneet 10 käskyn lakia vai emme?

Jeesus nostaa publikaanin hurskaudessa fariseuksen yläpuolelle, sillä publikaani ymmärsi rikkoneensa Jumalaa vastaan. Fariseus vain kehui itseään Jumalan edessä.

Ihminen hyvin mielellään ostaa Jumalalta hänen hyväksyntänsä omilla hyvillä teoillaan. Hän ei ole silloin kokenut itse armoa Jumalan edessä. Kuulostaa helpolta ymmärtää armo omalle kohdalle. Joillekin ihmisille se on kuitenkin erittäin vaikeaa.

Pyhä Henki voi avata totuuden meistä Jumalan tahdon noudattajana. Pääsemme kokemaan Jeesuksen sovitustyön tähden armon Jumalan edessä. Realistinen kuva itsestämme suhteessa Jumalaan on vapauttavaa. Jumala tietää, millaisia me olemme. Hänen edessään meidän ei tarvitse peittää mitään. Kelpaamme aina Jumalalle sellaisenaan. Koska Jumala hyväksyy meidät ja rakastaa meitä, myös me itse voimme hyväksyä itsemme ja rakastaa itseämme. Voimme olla armollisia myös itseämme kohtaan. Olemme tasapainossa itsemme kanssa. Armon kokemisen myötä tahdomme myös itse armahtaa lähimmäisiämme. Emme halua enää osoitella muita syyttävällä sormella. Voimme hyväksyä heidät ja rakastaa heitä, heidän teoistaan riippumatta.

Hengellisiä kysymyksiä on mahdollista pohtia syvemmin keskiviikkona 28.9. kello 18 alkavassa uskonkysymysten pohdintaryhmässä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: 044 7474 050.

virpivikmanVirpi Vikman

Pastori

Hattulan seurakunta

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.