Keskiviikko 21.11.2018
Nimipäivät: Hilma
Hämeenlinna
Selkeää
-4°C
Tuuli: 3 m/s P
 

Klassikot kiinnostavat, sanoo ensimmäisen jenkkiautonsa vuonna 1981 hankkinut Heikki Vainio

DeSoton muodot hivelevät silmää. Auton iso koko selviää parhaiten, kun DeSotoa vertaa vierellä seisovaan Ford Mustangiin.

Hattulan Katinalassa asuvan Heikki Vainion kotitalon pihamaasta näkee ensisilmäyksellä, että täällä harrastetaan jenkkiautoja. Paras osoitus siitä, että harrastus on muuttunut syvällisemmäksi onkin talon isännän mielestä autojen määrän vähittäinen lisääntyminen.

Vainio on Cadillac Club of Finland ry:n perustaja ja kunniajäsen #12. Ensimmäisen amerikkalaisen autonsa, Ford Galaxien, vuonna 1981 hankkinut Vainio kertoo, että hänen kiinnostuksensa ulottuu kaikkiin amerikkalaisiin klassikkoautoihin.

– Tällä hetkellä autoja on seitsemän ja kaikki ovat pääasiassa liikuteltavissa, hän kertoo.

Keräily- tai harrasteautoissa miestä kiehtoo paitsi autojen näyttävä ulkomuoto, myös menneiden vuosikymmenten tekniikka ja autojen kunnostus.

– Autoja tulee kunnostettua eteenpäin ja kun on näin pitkään harrastanut, osaa jo neuvoa muitakin.

Parhaillaan Vainio on hankkimassa netin kautta uusia osia DeSotoonsa.

– Kolme viikkoa sitten lähetin sähköpostilla kyselyn osista jenkkeihin ja sain juuri vastauksen, että eräältä korjaamolta löytyy kokonainen auto.

DeSoton konepellin alta löytyy tulisuutta.

Nyt meneillään ovat hintaneuvottelut osista.

– Netti on muutenkin kova juttu osien suhteen, vaikka vanhan kansan autoharrastajat eivät nettiin yleensä tule, tietää Heikki Vainio.

Todellisen autoklassikon muodot omaavassa DeSotossa, kuten Porschea lukuunottamatta kaikissa Vainion autoissa on V8-kone. Nimeä V8 kantaa myös jenkkiautoharrastajien lehti, joka perustettiin 40 vuotta sitten jenkkiautojen maahantuontibuumin ollessa kiivaimmillaan.

– Olen tehnyt V8-Magazineen juttuja paikallisista autoista tai Jenkkilän matkoiltani. Yksi lehden omistajista kävi täälläkin ja oli kiinnostunut nimenomaan DeSotosta – hänellä oli ollut juuri saman värinen DeSoto ja hän oli sitä mieltä, että samanlainen sopisi vieläkin pihaan, kertoo Vainio naurahtaen.

1980-luvulla, tarkemmin sanottuna kesäkuun 5. päivänä 1988, Vainiosta myös tuli vuosimallin 1959 Cadillacin omistaja.

Vuosimallin 1959 Cadillacissa on jo paljon edistynyttä tekniikkaa.

– Cadillacia piti huolella hakea. Vuonna 1988 menin ensimmäisen kerran Amerikkaan, Kaliforniaan, josta sopiva auto löytyi Fontanasta. Cadillacin omistajana tuli tänä kesänä täyteen 30 vuotta.

Cadillac-kerhon perustaja ja nyttemmin myös kunniajäsen Vainio sanoo, että puheet jenkkiraudoista kohtuuttomina bensasyöppöinä ovat osin liiottelua.

– Monilla ihmisillä on väärä kuva bensankulutuksesta. 2.500-kiloisessa Cadillacissa on 325 hevosvoimaa ja auto kuluttaa 12,5 litraa satasella. Molemmat Mustangini vievät 10–12 litraa satasella.

Vainio tankkaa jenkkiautoihinsa puhdasta 98-oktaanista ilman lisäaineita.

– Jotkut käyttävät lisäaineita, mutta minä en.

Ford Mustangin valmistus alkoi 1960-luvun puolivälissä valtavan suosion siivittämänä.

Hattulassa jenkkiautojen harrastajia siis riittää. Cadillac Clubia oli Heikki Vainion kanssa perustamassa tuolloin Hattulassa asunut Jari Vähä-Nikkilä, joka on kerhon kunniajäsen #11. Kunniajäsen #3 oli jo edesmennyt hattulalainen Sakari Kulhia.

– Yksi Cadillac Club of Finlandin kunniajäsenistä on ZZ Topin Billy Gibbons joka on tulossa syyskuun lopulla Lahteen Extreme Car Show´hun. Cadillac Clubilla on näyttelyssä oma osastonsa, kertoo Vainio.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.