Maanantai 10.12.2018
Nimipäivät: Jutta
Hämeenlinna
Pilvistä
1°C
Tuuli: 2 m/s P
 

Tieliikenteessä ja ajo-opetuksessa eletään isojen muutosten aikaa

Tieliikenteessä ja ajo-opetuksessa eletään muutosten aikaa, tietää Parolan Autokoulun yrittäjä Jiri Kattelus.

Uusi tieliikennelaki valmistaudutaan ottamaan käyttöön kesäkuun 2020 alusta. Parolan Autokoulun yrittäjä Jiri Kattelus on seurannut lain kokonaisuudistuksen valmistelua poikkeuksellisella mielenkiinnolla.

– Joulukuussa 2016 kirjoitin SF-Caravanin nimissä liikenneministeriölle viisi erilaista aloitetta joista yksi oli ajoneuvokohtaisten nopeusrajoitusten poistaminen tai muuttaminen. Uuden lain mukaan rajoitus poistuu esimerkiksi pakettiautoilta ja matkailuautoilta, Kattelus iloitsee.

Kansalaisille on määrä suunnata mittava tiedotuskampanja ennen lain voimaanastumista, mutta Kattelus nostaa laista esiin useita mielenkiintoisia kohtia.

– Sulkuviivojen värin on määrä vaihtua valkoiseksi. Liikennemerkit on myös määrä vaihtaa sukupuolineutraaleiksi. Senkin muutoksen kustannuksilla olisi päällystetty jokainen Suomen hiekkatie, hämmästelee Kattelus.

Mahdollisuus pysäköidä auto nokka menosuuntaan päin myös kadun toiselle puolelle taas tulee Katteluksen arvion mukaan mullistamaan liikennöintiä esimerkiksi Hämeenlinnan keskustan lyhyillä kadunpätkillä.

Ajo-opettajalle päänvaivaa aiheuttaa myös uudistus, jonka mukaan risteyksessä useampikaistaiselle tielle kääntyvä voi valita, mille kaistalle kääntyy. Ministeriön mielestä kyseessä taas on merkittävä norminpurkuhanke, johon myös sisältyy ylinopeudesta ennen määrättyjen rikesakkojen muuttaminen tieliikennerikemaksuiksi.

– Sanktiot ovat samasta ylityksestä eri suuruiset eri nopeusrajoitualueilla, tietää Kattelus.

Tieliikennelain uudistuksen piti alun perin tulla voimaan vuoden 2019 alussa. Ajokorttilaki kuitenkin tuli voimaan jo tänä kesänä ja sen käytännön vaikutukset näkyvät myös Parolan Autokoulussa.

– Meillä on opetuksessa nyt ensimmäinen poikkeusluvalla 17-vuotiaana inssiajoon menevä. Poikkeusluvan perusteena ovat koulu ja harrastukset. Mahdollisuus ajaa inssi jo 17-vuotiaana on lain ehkä suurin uudistus, sillä 18 vuoden ikäraja oli ajokorttilaissa alusta asti.

Paluu yksivaiheiseen ajokorttikoulutukseen puolestaan on Katteluksen mielestä paluuta 80-luvulle.

– Näin tehtiin, vaikka kaksivaiheisesta koulutuksesta oli tilastojen mukaan paljon hyötyä. Painotus opetusmäärissä on tällä hetkellä väärin päin, kun ensimmäistä korttiaan ajaville nuorille ei opeteta käytännössä mitään ja aikuisia kortin korottajia istutetaan opetuksessa oikein huolella, Kattelus huolehtii.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.