Perjantai 29.03.2024
Nimipäivät: Jouni, Joni, Joonas, Joona, Jonne

Tuuli:
 

YHTEISPELI: Parolan lukiossa ryhmäytymispäivä on jo perinne

Parolan lukion ykkösluokkalaiset Meri Salminen (vas.) ja Joona Ekholm (oik.) sekä kakkosluokkalaiset tuutorit Annastiina Kaukonen ja Herkko Korhonen harjoittelivat yhteispeliä Lepaalla.

Parolan lukion 1.- ja 2.-luokkalaiset viettävät tänään ryhmäytymispäivää Lepaalla.

– Ryhmäytymispäivä on ollut meillä ohjelmassa jo toistakymmentä vuotta. Lukion aloittaville tulee niin paljon uutta asiaa, että on hyvä kun alussa on myös yksi kevyempi päivä, sanoo opo Anne-Mari Kosola.

Periaatteena on, että tuutoreiksi koulutetut kakkosluokkalaiset suunnittelevat ja toteuttavat päivän. Ryhmäytymisleikkien ja muun toiminnan tavoitteena on parantaa koulun henkeä ja sopeuttaa ykköset lukiolaisen rooliin.

– Päivä on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta järjestetty Lepaan miljöössä. Tämä antaa parhaat puitteet, rehtori Reijo Järvinen kertoo.

Rehtorin lisäksi Lepaalla oli myös lukion oppilashuollon tiimi “katsomassa päältä”, miten tämänvuotista, 42 oppilaan ikäluokkaa ryhmäytettiin.

Lukion toista luokkaa käyvä Herkko Korhonen sanoo, että ryhmäytymispäivässä tunnelma on rento ja tutustuminen muihin helppoa. Päivän aikana myös eri luokka-astetta käyvät tutustuvat toisiinsa ja kanssakäymistä on Korhosen mukaan myös koulussa.

– Ehkä eniten biljardipöydän ääressä.

1.-luokkalaiset tutustuivat toisiinsa toiminnallisten rastien merkeissä.

Kun ryhmäytymispäivä oli noin puolessa välissä, myöskin tuutoreihin lukeutunut Annastiina Kaukonen kertoi, että ohjelmassa oli ollut toimintarasteja pienissä ryhmissä sekä tutustumis- ja ryhmäytymisrasteja.

– Täällä on rento fiilis ja se vaikuttaa myös niin, että koulussa ei tule ikäviä tilanteita, hän arvioi.

Herkko Korhonen uskoo, että päivästä hyötyvät eniten hiljaisimmat oppilaat, jotka uskaltavat tutustumisen jälkeen toimia rohkeammin.

Ykkösluokkalainen Meri Salminen kiitteli, että ryhmäytymispäivässä oli päässyt puhumaan vapaammin muiden kanssa kuin koulussa. Tyytyväinen oli myös Joona Ekholm.

– Hauska tapa saada jengi ryhmäytymään ja toimimaan keskenään.

Reijo Järvisen mielestä juuri toimiva ja välitön vuorovaikutus on hyvän opiskeluilmapiirin ehkä tärkein yksittäinen tekijä.

– Ongelmia on aina ja kaikkialla, mutta vuorovaikutuksella niitä saa paljon selvitettyä, rehtori tuumii.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.