Tiistai 19.03.2024
Nimipäivät: Juuso, Josefiina, Joosef, Jooseppi

Tuuli:
 

Kulttuuripolku: Saven muovailua alakouluissa

Viime viikot Hattulan alakouluissa on muovailtu savea. Keraamikko, muotoilija (AMK), kulttuurialan opettaja Piela Auvinen on pitänyt eri luokilla keramiikkatyöpajoja. Useissa työpajoissa keskeisenä aiheena on ollut erilaisten asioiden pohtiminen, muun muassa toisen iloiseksi tekeminen tai kiusaamisen ehkäiseminen.

Parolan koulun 4b-luokka suunnittelemassa Hyvien asioiden astiaa.

Parolan koulun 4b-luokka suunnittelemassa Hyvien asioiden astiaa. Kuva: Piela Auvinen

Hurttalan koulun 4-luokka ja Parolan koulun 4b-luokka suunnittelivat ”Hyvien asioiden astiaa”, jossa pohdinnan aiheena oli omien hyvien ominaisuuksien havaitseminen, kehittäminen sekä tavat, miten niitä kehitetään.

Parolan koulun 6b-luokka puolestaan teki ja suunnitteli amuletteja, joissa harjoiteltiin sekä tiedonhakua että tutustuttiin eri historiallisten ajanjaksojen kuviointityyleihin. Lähdemateriaalia pajoihin saatiin myös Kanta-Hämeen menneisyyden etsijöiltä, jotka olivat lähettäneet kuvia paikallisista, Suontaan, Monaalan ja Vesunnan löydöistä.

Keramiikkapajat ovat osa seudullista lastenkulttuurin yhteistyötä jossa mukana ovat Hattula, Janakkala ja Hämeenlinna. Pajat linkittyvät Hattulan Kulttuuripolkuun, joka on nyt kokonaisvaltaisesti käytössä ensi kertaa Hattulan perusopetuksessa.

Parolan koulun 6b-luokka teki ja suunnitteli amuletteja. Kuva: Piela Auvinen

Parolan koulun 6b-luokka teki ja suunnitteli amuletteja. Kuva: Piela Auvinen

Lukuvuoden 2015–2016 Hattulan kulttuurikasvatussuunnitelmassa, Kulttuuripolussa, näkyy jo lähestyvä koulujen opetussuunnitelmauudistus. Sisällöissä on etsitty monipuolisia, eri taiteenaloja yhdistäviä kokonaisuuksia, joiden kautta lapset ja nuoret saavat kontakteja taiteeseen ja kulttuuriin. Myös ympäristö- ja taidekasvatusta on pyritty yhdistämään.

Kulttuurikasvatuksen kautta vahvistetaan lapsen ja nuoren kulttuurikompetenssia eli kykyä käyttää, tuottaa ja kyseenalaistaa kulttuuria ja taidetta. Nämä taidot kasvavat kokemuksien ja oppimisen kautta. Siihen kuuluvat kulttuuriin liittyvät tiedot, taidot, tietoisuus ja asenteet.

Kulttuurikasvatus tukee vuorovaikutusta, luovuutta, yhteistyötä sekä lapsen ja nuoren omaehtoista tekemistä. Nämä edistävät arjenhallinnan ja oppimisen taitoja kaikissa ikäryhmissä.

Saviastian tekoa Hurttalan koulussa.

Saviastian tekoa Hurttalan koulussa. Kuva: Piela Auvinen

Kulttuuripolku perustuu voimassa olevaan perusopetuksen opetussuunnitelmaan eli kaikki kulttuurisisällöt ovat johdettavissa johonkin koulussa opetettavaan oppiaineeseen tai aihekokonaisuuteen. Sisältöjä on mahdollista linkittää monialaisien oppimiskokonaisuuksien osiksi.

Suunnitelmaan sisältyy kulttuurikohdevierailuita, erilaisia kulttuurin ja taiteen työpajoja sekä menetelmiä. Tilaisuuksia voidaan järjestää vierailujen lisäksi myös kouluilla. Kulttuuripolkusuunnitelma koskee peruskoulua ja toimintaa koordinoi Hämeenlinnan kaupungin Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX. (Hattulaan.fi)

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.