Perjantai 29.03.2024
Nimipäivät: Jouni, Joni, Joonas, Joona, Jonne

Tuuli:
 

Uusitulle Sattulantielle avajaisissa niin risuja kuin ruusujakin

Tervetulosanat Hattula Golfilla lausui Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö Uudenmaan ELY-keskukselta. Hän kertoi, että ELY-keskuksessa oli jo aiemmin kiinnostusta hollantilaistyyppistä kylätiemallia kohtaan ja Sattulan kyläyhdistyksen aloite sai siksi innostuneen vastaanoton.

Miten pysäköinti tien viereen onnistuu, kun reunassa on kevyen liikenteen kaistat? Tien talvikunnossapitoa pitää parantaa, ettei tielle muodostu ajoturvallisuutta heikentäviä polanteita. Opastetauluista voisi tehdä yksityiskohtaisemmat.

Ilmaiset kahvit ja aurinkoinen ilma eivät saaneet hollantilaistyyppiseksi kylätieksi muunnetun Sattulantien avajaisiin saapuneita vieraita pelkästään kiittelemään uudistusta, vaan kysyttävää ja kehitysideoita sinkoili, kun avajaiskahveja hörpittiin Hattula Golfin pääkallopaikalla Satulinnalla keskiviikkona.

– Uusien ajoratamerkintöjen myötä oma ajokäyttäytyminen Sattulantiellä on muuttunut huomattavasti rauhallisemmaksi, jakoi sentään Hattula Golfin isäntä Reijo Riihimäki tunnustusta.

Suunnittelujohtaja Heikki Pusa Hämeen Liitosta kiitteli ennakkoluulottomuudesta niin Sattulan kyläyhdistystä kuin ELY-keskustakin.

– Jos ei koskaan tehdä mitään uusia avauksia, ei kehitystäkään tapahdu, hän muistutti.

Sattulantie on saanut uuden pinnan ja uudet tiemaalaukset sekä infokyltin.

Sattulan kyläyhdistyksen puheenjohtaja Reijo Lehtinen kertoi, että keväällä 2017 kyläyhdistyksen kokouksessa heräsi keskustelua lapsille tiellä sattuneista vaaratilanteista.

– Esitys tien muuntamisesta tehtiin vasta syksyllä joten aika hyvällä aikataululla on asiassa edetty, kiitteli Lehtinen.

Kun tie on nyt ensimmäinen laatuaan Suomessa, otettiin kritiikkikin viranomaisedustajien puolelta ongelmitta vastaan. Tarkoitus on nimenomaan kerätä kokemuksia hollantilaisen kylätiemallin soveltuvuudesta Suomeen.

Idea tien muuntamisesta uudenlaiseksi lähti Sattulan kyläyhdistyksestä. Yhdistyksen puheenjohtaja Reijo Lehtinen kiitteli prosessin ripeyttä.

Ja pysähtymisestä sen verran, että Sattulantien pientareelle voi auton pysäyttää kuten ennenkin; jos reunakaistat olisi maalattu kevyenliikenteen tunnuksin, näin ei voisi tehdä. Nyt reunatkin ovat uusista väistämisvelvollisuuksista huolimatta lainsäädännöllisesti tienpiennarta.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.