Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

Petri Pohjamo selvitti Panssari CC:n lähes yleisen luokan voittajan tahdissa

Petri Pohjamo ajoi kovaa kotimaisemissaan. Kuva: Marko Vihriä.

Helsingin Moottorikerhon Toni Eriksson oli vakuuttava offroad-moottoripyörien cross countryn Suomen mestaruussarjan avausosakilpailussa Hattulassa lauantaina. Voittoon ajanut Eriksson hallitsi raskaat olosuhteet Parolannummen varuskunta-alueella käydyssä kilpailussa.

Parolannummella oli talviset olosuhteet vielä viikko ennen SM-kauden korkkaamista. Kuljettajat saivat poikkeuksellisesti käyttää pyörissään nastarenkaita, vaikka kyseessä oli perinteinen kesäkauden avaus.

Näkyvä lumi ja jää ehti sulaa pois viime päivien lämpimien kelien ansiosta, mutta routa oli tiukassa. Lauantain vastaisen yön rankkasade puolestaan sai veden valtaamaan kilpailumaastot.

Kaikesta huolimatta Eriksson täräytti Mobius SM Cross Country -avauksen voittoon jopa leikitellen.

– Olin toisella kierroksella jumissa varmaan radan isoimmassa lammikossa. Ajattelin, etten viitsi ajaa keskeltä, missä oletin olevan syvää. Jää oli kuitenkin mennyt veden alta rikki juuri sieltä reunalta, ja sinne minä jäin repimään pyörääni irti. Jäin vielä toisaallekin kerran jumiin ja nostelemaan pyörää, Eriksson kertasi.

Sipoon Moottorikerhon Henry Olenius kipusi Erikssonin nostelupuuhien yhteydessä kilpailun kärkeen, mutta joutui keskeyttämään hetkeä myöhemmin tekniikkamurheisiin.

– Kun Olenius keskeytti, pystyin keskittymään täysin omaan tekemiseeni. Ajoin rauhassa maastoa tarkkaillen. Reitti oli silti mielekäs, kun oli pitkää spooria.

Toiseksi ajoi Asikkalan Moottorikerhon Joni Kaivolainen, joka on viime vuoden SM-pronssimitalisti. Kahden tunnin kilpailussa Erikssonin ja Kaivolaisen kanssa kahdeksan kierrosta ehti ajaa ainoastaan kolmanneksi sijoittunut, uransa parhaaseen yltänyt, Porin Moottorikerhon Aleksi Nieminen.

40-vuotiaat veteraanit ja alle 20-vuotiaat ajoivat Suomen Cup -avauksensa samassa lähdössä SM-luokan kanssa. Veteraanien voiton napannut Petri Pohjamo oli kovassa vedossa vaikeissa olosuhteissa. Endurourallaan aikanaan maailmanmestaruudenkin voittanut Hämeenlinnan Moottorikerhon edustaja ajoi kolmen luokan yleiskilpailussa toiseksi jääden Erikssonista vain 18 sekuntia. V40-luokka starttasi matkaan SM-luokan jälkeen.

– Kulki hyvin. Ajoni oli omaa rauhallista, ilman virheitä. Radalla oli reikää ja kuraa joka paikassa. Piti olla tosi tarkkana, mihin ajaa. Kai se sitten tulee kokemuksesta, että tietää, mitä varoa. Minulla ei ollut mitään tilanteita enkä ollut lähelläkään kaatumisia, Pohjamo kertoi.

Viime vuonna kaikki kolme ajamaansa alle 20-vuotiaiden Suomen Cup -osakilpailua voittanut Antti Ahtila oli vakuuttavassa vauhdissa lauantaina, kun uusi kausi korkattiin. Ahtila jätti menneellä kaudella yhden osakilpailun ajamatta ja oli Suomen Cupissa hopealla. Nyt Hämeenlinnan Moottorikerhon kuljettaja aloitti tittelin jahtaamisen osakilpailuvoittajana.

– Alussa oli haasteita, kun pyöräni ei heti käynnistynyt startissa. Lisäksi minulta lähti ”pelit” lapasesta ensimmäisellä kierroksella ja ajauduin ojan pohjalle. Siellä oli enemmänkin vettä ja pyöräni jäi jumiin. Istuskelin hetken pyöräni päällä, otin lasit pois päästä ja mietin, että mitäs nyt sitten. Sain kaivettua pyöräni ylös ja ajoin rauhassa huoltoon putsailemaan paikkoja. Sen jälkeen alkoi sujua, Ahtila kertasi.

50-vuotiaiden veteraanien Suomen Cupin ensimmäisen osakilpailun voitti Hämeenlinnan Moottorikerhon Ari Mäkelä ennen seuratoveriaan Jyrki Savolaa ja Nummelan Moottorikerhon Martti Ståhlia.

Naisten Suomen Cup -mestari Marita Nyqvist otti jälleen yhden osakilpailuvoiton pitkällä urallaan. Mäntsälän Moottorikerhon kuljettaja sai kuitenkin alkutaipaleella ison haasteen Hyvinkään Moottorikerhon Hanna Mertsalmelta, joka joutui kuitenkin keskeyttämään jäätyään jumiin mutaan ja hänen pyöränsä tekniikan petettyä.

– Hanna tuli minusta ohi ensimmäisellä kierroksella, kun ajoin mutkia pitkäksi, koska reitti ei näkynyt kunnolla. Huollon jälkeen sain Hannaa jo kiinni, mutta sitten jalkani lipsahti kurakossa takarenkaan ja lokasuojan väliin hetkeksi. Seuraavalla kierroksella Hanna olikin sitten jumissa ja olin jo aiemmin katsonut, että ajan sen vesimutakohdan toisesta reunasta, koska toisessa oli jo aiemmin niin monta muuta kuskia ollut jumissa, Nyqvist kuvaili.

Marko Vihriä

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.