Sunnuntai 21.10.2018
Nimipäivät: Ursula
Hämeenlinna
Selkeää
2°C
Tuuli: 1 m/s P
 

Hyperlokaali media puhutti Päivälehden museolla

Hyperlokaalista mediasta Pöivälehden museolla keskustelemassa David Baines, Senior Lecturer Newcastlen yliopistolta, Katja Lehtisaari, Senior Researcher Helsingin yliopistolta, Hattulan Median Juha Reinikainen ja CEO Mary Walter-Brown Voice of San Diegosta. Kuva: Carl-Gustav Linden.

Hattulaan.fi:n kaltaiset, hyperlokaaleiksi määritellyt julkaisut muodostavat jo oman ryhmänsä suomalaisessa mediakentässä.

– Hyperlokaali media sijoittuu perinteisen median ja sosiaalisen median välimaastoon. Olemme löytäneet 30 tällaista julkaisua, kertoi professori Jaana Hujanen hyperlokaalia mediaa käsitelleen tutkimushankkeen loppuseminaarissa Helsingissä tiistaina.

Suomessa useilla hyperlokaaleilla julkaisulla on toimitustyössä ammattilaistason tekijät, mutta julkaisuja tehdään silti enemmän rakkaudesta paikallisuuteen.

Toimitusjohtaja Mary Walter-Brown Voice of San Diegosta kertoi, että julkaisu pyrkii paikallisista lähtökohdista tekemään kestävää journalismia. Hyperlokaaleille julkaisuille on hänen mukaansa maanlaajuista kysyntää perinteisen sanomalehdistön kriisin vuoksi.

– Maassa on journalistisia ”erämaa-alueita” joissa ei julkaista mitään journalismia ja se on pelottavaa, Walter-Brown totesi.

Julkaisuja tehdään yhä enimmäkseen itsenäisten yrittäjien vetämänä mutta tarjolla on muun muassa keskenään yhtenäisiä verkkoalustoja.

Hattulaan.fi:n päätoimittaja Juha Reinikainen kertoi, että Hämeessä hyperlokaalia mediaa tehdään hyvin samanlaisista lähtökohdista kuin Atlantin takana. Hattula Median kustantamat kolme julkaisua ovat kaikki syntyneet täyttämään jotain aukkoa paikallisessa mediakentässä eli kaikilla on omanlaisena rooli ja siten myös omanlaisensa suhde julkaisuympäristöönsä. Uutissisällöstä kuitenkin päättävät ammattitoimittajat.

Tutkimusprojektin rahoitti Helsingin Sanomien säätiö.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.