Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

KH Puutarhakeskus: Uusin opein mutta kokemusta kunnioittaen

263_685x457

Yli kolme vuosikymmentä Katinalassa toimineessa KH Puutarhakeskuksessa on meneillään huolella suunniteltu sukupolvenvaihdos. Perustaja Matti Lattunen nauttii yrittäjän eläkettä, mutta käytännössä on yhä mukana yritystoiminnassa. Matin poika Markus Lattunen on jo nimitetty toimitusjohtajaksi.

– Ensimmäinen vaihe sukupolvenvaihdoksesta on tehty. Kyseessä on pitkä prosessi niin kuin perheyrityksissä usein. Tiedonsiirto ja käytännön asiat toimivat parhaiten näin, Markus Lattunen sanoo.

Vaihdos on määrä saattaa valmiiksi lähivuosina. Ainakin siihen asti Matin kokemus ja vuosikymmenten ammattiosaaminen täydentävät Markuksen tuoreempaa tietämystä markkinoinnin ja asiakaspalvelun kehittämisestä.

– Kilpailu on kovaa, mutta meidän vahvuutemme on, että pystymme tarjoamaan tuotteita ja palveluja joista asiakas tulee tyytyväiseksi, Markus sanoo.

– Panostamme paljon myös myymälän selkeyteen jotta asiakkaan on helppo löytää mieleisensä tuotteet. Joulusesonkiin avasimme lähiverkkokaupan, jossa asiakas voi tilata  verkkokaupastamme tuotteet kotiinkuljetettuna. Tuotteet toimitetaan meidän omalla kuljetuksellamme suoraan myymälästä asiakkaalle joten kasvit pysyvät tuoreina ja elinvoimaisina.

Lähiverkkokauppaa ei avattu vain joulusesonkia varten.

– Siihen tullaan satsaamaan ja keväällä jatketaan, hän lupaa.

Vaikka myyntikanavat ovat uudet, pysyy KH Puutarhakeskuksessa kunnioitus omia juuria kohtaan. Yrityksen vuonna 1981 perustanut Matti Lattunen kuvailee, että yrityksen arvomaailma on ottaa yrittäjyys elämäntapana, johon sitoudutaan.

– Se ajatusmaailma on tullut perintönä jo oman isäni ja kotini kautta, hän sanoo.

Pitkään alalla ollut yrityksen perustaja on ehtinyt nähdä jo usean ison muutoksen koettelevan kotimaista puutarha-alaa.

– Yksi oli öljykriisi, joka lisäsi kustannuksia merkittävästi. Siihen aikaan olin myyntimiehenä, mutta valuuttakriisin näin ja koin jo yrittäjänä. Kolmas merkittävä muutos on ollut EU:n mukanaan tuoma tuontisuojien ja tullien poistuminen. Silloin kotimainen tuotanto pieneni, Matti Lattunen sanoo.

Markus Lattunen kuvailee yrityksen nykyiseksi linjaksi tarjota tuotteita ja palveluita mahdollisimman laajalle asiakaskunnalle.

– Eri ikäiset ihmiset haluavat erilaista tuotetta ja ostokonseptia ja haluavat ostamisen lisäksi myös tietoa, hän toteaa.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.