Sunnuntai 26.06.2022
Nimipäivät: Jorma, Jarmo, Jarkko, Jarno, Jere
Hämeenlinna
Melkein selkeää
14°C
Tuuli: 1 m/s EI
 

Juha Reinikainen

Hattulaan-lehden päätoimittaja, media-alan yrittäjä ja urheiluaktiivi.

Hattulaan.fi:tä kuudessa kanavassa

Siitä elämänvaiheesta, kun olin palkkatyöläinen ja istuin toisten rahoilla tylsistymässä erilaisissa johtajuusseminaareissa, on mieliin tarttunut erityisesti Irlannissa kuulemani viisaus, jonka mukaan minua ei ole olemassa, jos en ole Facebookissa.

Useampikin guru on vuosien varrella neuvonut, että maksimaalisen julkisuushyödyn saadakseen sekä yksilön että yrityksen täytyy “levittää dna:taan” mahdollisimman moneen paikkaan. No, Facebookiin liityin joskus tällä vuosikymmenellä ja Twitteriinkin olen päässyt.

Ihmisten mieliin. Hyvä idea sisältää tyypillisesti omaperäisyyttä, ajankohtaisuutta ja huumoria – Parolan lukion Sunny Car Center -abi tyhjensi pajatson.

Ihmisten mieliin. Hyvä idea sisältää tyypillisesti omaperäisyyttä, ajankohtaisuutta ja huumoria – Parolan lukion Sunny Car Center -abi tyhjensi pajatson.

Yksi Hattulaan.fi:n idea on testata, mikä kanava julkisuudessa oikeasti toimii. Pidän tällaisesta toimintamallista. Tällä hetkellä olemme vasta kuudessa kanavassa: oma nettisivusto, paperilehti, Facebook, Twitter, Flickr ja YouTube.

Tällainen konsepti tällä viikolla, ensi viikolla ehkä jotain muuta.

Olenko siis vihdoin “jalkauttanut” jostain aivojeni peräkamarista kaikki viisaudet? Tuskinpa näinkään, vaan edennyt enemmänkin kokeilemalla. Olen aina uskonut siihen, ettei hedelmällisin kehitystyö tai vuorovaikutus synny välttämättä miljoonahankkeissa, jotka usein päin vastoin vain käynnistetään sementoimaan nykytilanne ja lähinnä estämään oikeasti uusia ansaintamalleja.

Parhaat ideat ja tulokset syntyvät usein vuorovaikutussuhteissa, jotka eivät köyhdytä rahoittajaa eivätkä ainakaan heti rikastuta saajaa. Kun pallotellaan oikeasti vapaasti eikä hiki niskassa ja tulospaineet selässä, keksitään monesti parempia ideoita.

Keskiviikkona istuin Lahdessa suunnittelemassa vuoden 2018 luultavasti Suomen suurimman kuntoliikuntapahtuman viestintää ja vaikka en rikastu siitä, saatan rikastua tämän vuorovaikutuksen antamista uusista ideoista joskus toiste.

Välineet ja kanavat eivät paikallismedialle ikinä voi olla pääasia. Tähän viikkoon on onneksi mahtunut myös paljon hattulalaisia kiinnostavaa sisältöä. Kun olin kuvaamassa Parolan lukion abien penkkariajelulle lähtöä, en heti tajunnut katsovani huippuideaa: koskaan toteutumattoman autotalohanke Sunny Car Centerin mainospyloniksi pukeutunut abi heilutti auton lavalta itsensä ainakin kaikkien Hämeenlinnan seudulla mediaa seuraavien sydämiin.

Yhden hyvän ja luultavasti ilman lukuisia erivärisiä innovaatiohuoneita syntyneen idean turvin Parola ja Hattula sai enemmän positiivista näkyvyyttä kuin olisi saanut tiukasti konseptoidulla kymppitonnin mainoskampanjalla. Maailmassa on siis vielä joskus järkeä ja oikeudenmukaisuutta.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.