Sunnuntai 03.12.2023
Nimipäivät: Meri, Vellamo

Tuuli:
 

Lukijalta-blogi on Hattulaan.fi-lehden yleisönosasto. Kirjoituksia voi kommentoida alla olevaan kommenttikenttään. Toimitus moderoi kommentteja. Lähetä Lukijalta-palstalle tarkoitetut jutut ja kuvat osoitteeseen toimitus@hattulaan.fi lähettäjätietoineen, jotka jäävät toimituksen tietoon. Pidätämme oikeuden Lukijalta-blogien editoitointiin.

Juna meni justiinsa

Yksi elinvoimaisen kunnan tai muuten halutun asuinalueen tunnusmerkki on toimiva julkinen liikenne. Jos julkinen liikenne toimii ja on hinnaltaan vieläpä kilpailukykyinen oman auton käyttöön nähden niin asuinpaikkansa voi valita helpommin muualtakin kuin aivan työ- tai opiskelupaikan nurkilta.

Hattula on mukavan matkan päässä Hämeenlinnasta ja vielä aivan siedettävän matkan päässä Tampereelta ja Helsingistä. Mutta miten on julkisen liikenteen laita? Hämeenlinnaan pääsee parhaimmillaan pari kertaa tunnissa bussilla, mutta bussiyhteydet eivät palvele kovinkaan hyvin esimerkiksi Hämeenlinnassa vuorotyötä tekeviä. Jos työvuoro alkaa klo 7 niin yhdelläkään Parolasta lähtevällä paikallisbussilla ei ennätä ennen vuoron alkua edes Hämeenlinnan keskustaan. Samoin jos iltavuoro loppuu klo 22 niin mikään paikallislinja ei enää Parolaan työn raskaan raatajaa kiikuta. Toki ns. Toimisto-työaikaa tekevien kohdalla tilanne on helpompi. Samoin pitkän matkan busseja kulkee Parolan rampista läpi yön mutta hinta niissä kipuaakin jo melkein 7e/suunta.

Sijaintinsa suhteen Parolan rautatieasema on suhteellisen kätevästi keskustan tuntumassa, mutta melko vähissähän ne junat ovat nykyään jotka siinä pysähtyvät. Vain kourallinen vuoroja. Surullista on myös että VR hyvin lyhytnäköisesti karsi Hämeenlinnassa pysähtyviä junavuoroja, ei kuulemma ole aikaa tuhlata kolmea minuuttia Hämeenlinnan asemalla seisoskeluun.
En malta olla mainitsematta että vuoden lopussa lomailijoita pohjoiseen kuskannut ns. Superjuna saapui perille puolituntia myöhässä koska asiakkaille oli pitänyt tarjota tupakkataukoja matkalla. Jossain kohtaa siis se 3 minuuttia tai jopa 30 minuuttia ei olekaan sitten niin iso ongelma.

Hämeenlinnan junavuorojen vähennys vaikuttaa myös Hattulan työmatkalaisiin ja muihin junan käyttäjiin. Aika moni meistä nimittäin joutuu sopivaan junaan päästäkseen nykyisellään hankkiutumana ensin Hämeenlinnaan ja sieltä vasta junaan. Ei voida siis tuijottaa pelkkää Hämeenlinnaa ja sen asukkaita puhuttaessa sen kaupungin junavuoroista, vaan vaikutus ulottuu paljon laajemmalle.

Hattula sijaitsee erittäin hyvällä paikalla, lähes puolessa välissä matkalla Helsingistä Tampereelle. Asumisen kustannukset esimerkiksi talojen hinnat ovat etenkin Hattulan laitamilla edullisempia kuin vaikkapa Hämeenlinnassa. Vallankin vertailussa Helsingin tai Tampereen asuntojen hintoihin Hattula voittaa tietenkin helposti, tosin palvelutarjontahan tokikaan ei pienellä paikkakunnalla ole verrattavissa isojen kaupunkinen tarjontaan. Hattulalla on puolestaan tarjota turvallinen ja luonnon ympäröimä, rauhallinen asuinympäristö jota moni perheellinen etenkin osaa arvostaa.

Näkisin että tavoitellessaan uusia asukkaita Hattulan kannattaisi miettiä myös satsaamista julkisen liikenteen vahvistamiseen ja sen tehokkaaseen markkinointiin. Itse ainakin mielelläni kulkisin Hämeenlinnassa bussilla töissä mutta tällä hetkellä se ei Hattulasta käsin ole mitenkään mahdollista. Etenkään kun työpaikkani sijaitsee kauempana kuin Hämeenlinnan ydinkeskustassa.

Hanna Jokinen

hattulalainen lähihoitaja, SuPer-aktiivi ja Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas.

1 kommentti

  1. Lena:

    Itse asun tien 130 varrella ja ihan siinä talomme nurkalla vanhalla Tampereentiellä on bussipysäkki. Itse asiassa pysäkkejä on tiheästi tasaisin välein, mutta ongelmana on vaan se, ettei Hattulassa tai tällä tiellä ole omaa julkista liikennettä ollenkaan. Menisin mielelläni bussilla vaikkapa Parolan keskustaan kauppa-asioille tai vaihtaisin siellä Hämeenlinnaan menevään bussiin, mutta julkista liikennettä ei ole! Ahkerasti aurausautot kyllä putsaa niitä pysäkkejä, ties miksi. Hämeenlinnaankaan ei Tampereen tieltä pääse. Päivittäin ajaa yksi linja-auto Valkeakoskelta keskellä päivää, mutta se ei paljoa työssäkäyviä ihmisiä lämmitä.
    Äänestän kuntavaaleissa ehdokasta, joka ryhtyy vaatimaan Hattulaan julkisen liikenteen – ei vain Parolan keskustan alueelle vaan myös pitkin tietä 130.

     

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.