Sunnuntai 25.09.2022
Nimipäivät: Kullervo
Hämeenlinna
Pilvistä
7°C
Tuuli: 2 m/s N
 

Kolumni: Miten menestys turvataan?

566_660x659Aloittaessani Hattulassa maaliskuussa mietin, mitä tiedän ennestään kunnasta? Minulla oli ”taskussani” lähinnä kuulopuheet ja luettu tieto. Olin käynyt Panssarimuseossa. Olin tutkinut kunnan taloustilannetta ja tiesin sen olevan parempi kuin monissa muissa kunnissa. Tiesin myös, että kunta sijaitsee logistisesti erinomaisella paikalla. Mielikuvani oli positiivinen, joskin vajaa. En ole sittemmin pettynyt, päinvastoin. Viikko toisensa jälkeen tiedot ovat lisääntyneet ja olen alkanut hahmottaa, kuinka paljon potentiaalia kunnasta löytyykään ja kuinka paljon hyvää työtä täällä on jo tehty. Hattula on aidosti hyvä paikka elää ja yrittää. Mielestäni tästä kaikesta tulisi kertoa näkyvämmin.

Hyvän olon tunteeseen ei kannata tuudittautua, sillä työ elinvoimaisuuden turvaamiseksi ei lopu koskaan. On tärkeää ruokkia ”hyvää kehää”, sillä kurssin kääntyessä, on sitä hyvin vaikeaa pysäyttää. Mitä tällainen hyvä kehä vaatii? En toki ole kunnanjohtaja eikä minulla ole vuosikymmenten työkokemusta kunnasta. Valmistuin tänä keväänä hallintotieteiden maisteriksi. Toisaalta kyse on nykyisin asioista, joihin menneet toimintatavat eivät ole automaattisesti vastaus. Kyse on ennen kaikkea yhteistyöstä, avarakatseisuudesta ja rohkeudesta kokeilla uusia toiminta- sekä ajattelutapoja. Hyvä kehä vaatii yhteishenkeä, sillä miten kunta voisi menestyä, jos paikallisillakaan ei riitä kunnasta hyvää sanottavaa? Kuntalaiset, yritykset ja muut sidosryhmät ovat keskeinen osa kuntaa ja menestyksen rakentamista. Siksi yhteistyö näiden tahojen kanssa on ensiarvoista. Hyvä yhteishenki edellyttää myös sidosryhmiltä kannustavaa ja rakentavaa suhdetta kunnan hallintoon. Toimintaympäristön tulisi olla hyvällä tavalla rento.

Avarakatseisuus ja rohkeus liittyvät toisiinsa. Omaa toimintaa on kyettävä arvioimaan kriittisesti ilman menneisyyden painoa tai liian väkeviä tunteita. Avarakatseisuus vaatii ennakkoluulottomuutta ja kykyä tehdä nopeita kokeiluja. Ne kuuluvat kuntakentän nykypäivään. Tällainen ei ole mahdollista ilman rohkeutta. Talouttakaan ei voida tarkastella ainoastaan tuloina ja menoina vaan esimerkiksi Juteinikeskuksen kaltainen miljoonahanke on väkevä sijoitus Hattulan tulevaisuuteen ja osoitus niin kunnan poliittisen kuin operatiivisenkin tason rohkeasta ja kauaskantoisesta päätöksentekokyvystä. Niin ikään NASTA –toimintamalli on mainio esimerkki ”uusista tuulista” ja halusta panostaa työhyvinvointiin sekä jakaa vastuuta asukkaille ja henkilöstölle. NASTA on inhimillinen keino tehostaa kunnan toimintaa ilman kivuliaita irtisanomisia tai äärimmäisiä menoleikkauksia, jotka ovat muualla arkipäivää. Nostan hattua kunnan poliittiselle päätöksenteolle.

Hyvä kehä vaatii myös laadukasta näkyvyyttä. ”Puskaradion” lisäksi kunnan on tärkeää panostaa siihen, miten ja missä se näkyy. Kuntamarkkinoinnin merkitys kasvaa kuntien keskinäisen kilpailun lisääntymisen myötä, eikä työtä voida tehdä ”puolivaloin” tai muut kiilaavat ohitse. Laadukkaista peruspalveluista ja tonttitarjonnasta mainostetaan kaikkialla. Korostaisinkin, että Hattulan valtteina ovat esimerkiksi logistiikka, biotalouden ja kulttuurimatkailun huikeat potentiaalit, monipuoliset ja mielenkiintoiset vapaa-ajan palvelut, taloudellisen vakauden suomat resursointimahdollisuudet, NASTA sekä vahva sosiaalinen pääoma, jonka tuore Kuntaliiton kyselykin nosti esiin. Perinteiset Hattula-Päivätkin sisältävät lisäpotentiaalia. Kasvojenkohotuksen myötä Hattula-Päivistä voisi kasvaa merkittävä maakunnallinen ”festivaalitapahtuma”. Kaikki tämä vaatii rohkeaa avarakatseisuutta, yhteistyötä, yhteishenkeä sekä järjestelmällistä viestintää ulospäin.

Launo Haapamäki
Viestintäkoordinaattori, Hattulan kunta.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.