Perjantai 19.04.2024
Nimipäivät: Pilvi, Pälvi

Tuuli:
 

Syyskuussa aloittanut Willa Katinala korvasi entiset tilat

Uudessa Willa Katinalassa on toimivat, avarat tilat ja turvallinen, hyvin vanhusten tarpeet huomioon ottava piha. Kuva: Juha Reinikainen.

60-paikkainen hoivakoti Willa Katinala aloitti toimintansa Hattulassa 1.9.2015. Hoivakoti tarjoaa ympärivuorokautista tehostettua palveluasumista. Neljään 15 henkilön ryhmäkotiin jakautuvan hoivakodin rakennuttaja ja omistaja on Attendo jolta Hattulan kunta vuokraa tilat.

Asukkailla on yhden hengen huoneet joista he maksavat vuokraa Hattulan kunnalle. Huoneissa on talon puolesta sänky ja yöpöytä. Lisäksi asukkaat maksavat hoitomaksun ja lääke- ym. kulunsa.

Hoitohenkilökunta on Hattulan kunnan työntekijöitä. Willa Katinalassa työskentelee palveluesimies, vastaava sairaanhoitaja, sairaanhoitaja ja 35 lähi- tai perushoitajaa. Attendo tuottaa ruoka-, siivous-, ja pesulapalveluja hoivakotiin maanantaista perjantaihin. Yhteistyö Attendon kanssa on sujunut hyvin.

Ruoka valmistetaan oman talon keittiössä, aamupaloista ja viikonloppuaterioista huolehtivat hoitajat, viikonlopun ateriat tulevat lämmitysvalmiina ryhmäkotien jääkaappeihin perjantaina. Kiinteistönhoidosta vastaa ISS.

Willa Katinala korvaa vanhainkoti Tuulikellon 21 paikkaa Pappilanniemestä, tehostetut asumispalveluyksiköt Tuulia-kodilta Katinalasta, Iltatuulen 20 paikkaa ja Rauhalan 19 paikkaa. Vanhat tilat olivat sopimattomat nykyaikaiseen vanhustenhoitoon, vanhainkodissa oli kolmen hengen huoneita ja tilat olivat huonokuntoisia, isoja remontteja vaativia, kun taas

Alkuvaikeuksia on ollut monenlaisia kuten aina, kun uutta aloitetaan. Henkilökunta on ollut joustavaa ja jaksanut hyvin kovassa muutospaineessa, voimia ei ole säästelty, siitä kuuluu suuret kiitokset kaikille hoitajille.

Suurin ongelma on ollut ja on edelleen puhelimien kuuluvuus. Talo on niin tiivis, että puhelimet eivät pysy verkossa, vahvistimia/ tukiasemia on liian vähän. ICT on hoitanut asiaa Elisan kanssa toiminnan alusta alkaen mutta operaattorin prosessi tuntuu olevan hidas, vaikka on kysymys myös asukas- ja työturvallisuudesta.

Asukaskutsujärjestelmä ja ovikellot ovat myös yhteydessä puhelimiin ja asukkailla on kutsuranneke josta kutsu tulee puhelimeen ja käytävänäyttöön.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.