Sunnuntai 24.03.2019
Nimipäivät: Gabriel, Kaapo, Kaappo, Kaapro
Hämeenlinna
Selkeää
0°C
Tuuli: 3 m/s P
 

InnoVaka2 vie oppimisympäristön kehityksen päiväkodin pihamaalle

Hankekoordinaattori Niina Mäkinen esittelee Bee-Boteja, joiden avulla lapsille opetetaan ohjelmointia.

Varhaiskasvatuksen kehittämisen InnoVaka-hankkeen toinen osio on pyörähtänyt käyntiin Viiriäisen päiväkodilla Hattulassa. Siinä, missä InnoVaka1:ssä kehitettiin ja vielä kesäkuulle asti kehitetään oppimisympäristöjä sisätiloissa, vie InnoVaka2 kehityksen piha-alueelle. Hattula toteuttaa Opetushallituksen rahoittamaa InnoVakaa yhteistyössä HAMKin kanssa ja hyötyjä levitetään laajemmallekin kuin vain Tiitiäisen / Viiriäisen päiväkodille.

– Anti jaetaan koko Hattulan varhaiskasvatuksen hyödyksi, kuvailee Hattulan varhaiskasvatuksen palveluesimies Sari Sahlman yhteensä kaksi- ja puolivuotista hanketta.

Bee-Botit etenevät suunniteltua reittiä.

Sahlman ja hankekoordinaattori Niina Mäkinen HAMKilta kertovat, että InnoVakassa kehitetään enemmänkin pedagogista toimintaa kuin rakenteellisia ympäristöjä. Toki uuttakin on sisätiloihin tullut ja tulossa, kuten aistihuone, peuhupaikka ja kolmiulotteiset leikkiympäristöt. Yksi tärkeä osa InnoVakaa on teknologisen oppimisympäristön kehittäminen.

– Hankkeen myötä päiväkodille on hankittu uusia tietoteknisiä välineitä, joihin on tutustuttu yhdessä henkilökunnan ja lapsiryhmän kanssa pitämissäni digityöpajoissa, päiväkotiin on saatu langaton verkko, ipadeja, bluetooth-kaiuttimia ja kannettavia dataheittimiä. Henkilöstölle on järjestetty omia koulutuksia ja työpajoja, kertoo hankekoordinaattori Mäkinen.

Sari Sahlman sanoo, että henkilökunta on saanut toiminnallisista työpajoista ja erilaisista koulutuksista paljon lisäoppia.

Niina Mäkisen boksista paljastuu älypalloja. Toiminnallisuus on hyvä tapa opettaa henkilökuntaa.

– Ulkopuolisten kanssa opettelu normaalin työn ulkopuolella on myös parempi tapa oppia, kuin kesken oman hektisen työarjen. Ilman hanketta emme myöskään olisi pystyneet hankkimaan uusia laitteita, kiittelee Sahlman.

Digitaalisuuteen on lapsien kanssa tutustuttu esimerkiksi Bee-Botien, eli ohjelmoitavien, mehiläistä muistuttavien robottien avulla. Ne kulkevat alustalla halutun reitin itsestään, kunhan Bee-Botinensin ohjelmoi napinpainalluksilla. Toinen uusi juttu ovat ohjelmoitavat Sphero SPRK+älypallot, joita puolestaan ohjataan ipadien avulla.

Älypallot herättävät lasten uteliaisuuden, luovuuden ja keksimisen ilon koodaamisen ja pelaamisen avulla.

Hankekoordinaattorin lisäksi mukana on HAMKilta lehtoreita kouluttamassa henkilökuntaa ja ohjaamassa opiskelijoita, jotka tekevät hankkeen tiimoilta opinnäytetöitä.

– HAMKilla ei ole ollut vähään aikaan vastaavaa, varhaiskasvatukseen liittyvää yhteistyösopimusta yhden kunnan kanssa, Mäkinen kuvailee.

Älypalloja liikutellaan tablettien avulla.

Suunnitteluvaihe ja InnoVakan tuominen osaksi päiväkodin arkea on vienyt oman aikansa, ja sisätiloissakin ollaan osin vasta pääsemässä toteutusvaiheeseen. Sari Sahlman muistuttaa, että tulokselliseen toteuttamiseen tarvitaan kaikki osapuolet, eli hankeväki, henkilökunta, lapset ja heidän huoltajansa.

– Varsinkin kevään puolella täällä on ollut hyvä draivi, konkreettinen ympäristöjen kehittäminen on nähtävissä, henkilökunta on innostunutta, on uskallettu luopuakin jostain, jotta saadaan jotain uutta. Toimintakulttuurin muutos vaatii aikaa. InnoVaka 2:ta on helpompi lähteä tekemään, kun henkilökunta on jo sitoutunutta, uskoo Mäkinen.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.