Tiistai 16.04.2024
Nimipäivät: Jalo, Patrik

Tuuli:
 

Noin 300 on jo ottanut eOmahoidon käyttöön Hattulassa

eomahoitoSähköiset palvelut ovat terveydenhoidossakin alkaneet yleistyä. Digitaalisten palvelujen edelläkävijäksi muutenkin tähtäävässä Hattulassa käytössä on eOmahoito-niminen palvelu joka on tarkoitettu kaikille terveysasemien hoidossa oleville. eOmahoito-palvelu aloitettiin syyskuussa 2015.

– eOmahoidon käyttäjiä Hattulassa oli elokuun loppuun mennessä 303 henkilöä, kertoo Janakkalan–Hattulan perusterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen ylilääkäri Virpi Kröger.

Ylilääkäri Kröger kertoo, että Hattulalle ei sovittu käyttäjämäärätavoitetta terveyspalvelut tuottavan Pihlajalinnan kanssa.

– Vielä ollaan siis alle 5 prosentissa terveysasemien asiakkaista. Janakkalassa tavoitteena oli saada 1.000 asiakasta vuoden 2016 loppuun mennessä, mikä on 5 prosenttia väestöstä. Janakkalassa on nyt hieman alle 1.100 käyttäjää. Hämeenlinnassa 5 prosentin väestönosuuden käyttö saavutettiin usean vuoden työn tuloksena.

Virpi Kröger toteaa, että mitä useammalla sähköinen palvelu on käytössä, sitä enemmän helpottavat terveydenhuollon paineet.

– Sen kautta on helppo olla yhteydessä potilaaseen ja potilas näkee tietonsa ja on paremmin perillä omista asioistaan terveydenhuollon osalta, jolloin ymmärrys ja sitoutuminen hoitoonkin paranee.

Käyttöön vaikuttaa tietysti ensi sijassa potilaiden oma tarve.

– Kuinka useasti nyt yleensä tarvitaan olla yhteydessä terveysasemaan? Jos on jokin seurattava tilanne tai sairaus, niin sähköinen palvelu on parhaimmillaan suuri helpotus potilaalle. Ensimmäisinä tulevat mieleen Marevan-hoidon seuranta ja reumapotilaiden laboratorioseuranta, Kröger sanoo.

Palvelua käyttäville ei ole tehty kyselyä.

– Toisaalta näitä täytyy myös henkilökunnan markkinoida käyttöön, että niitä käytettäisiin ja myös ammattilaisten tarvitsee näitä käyttää itsekin aktiivisesti ja pystyä muuttamaan omaa toimintaa ja käytänteitä.

Kröger pitää normaalina, että aloitusvaiheessa on aina haasteita ennen kuin toiminta vakiintuu rutiiniksi.

– Mitään negatiivista palautetta ei eOmahoito-palvelusta tai omakanta.fi-palvelusta potilailta kuule. Nehän antavat vain lisämahdollisuuksia potilaille eivätkä vie mitään pois heiltä.

Kröger uskoo, että tulevaisuudessa sähköiset palvelut tulevat ihan varmasti lisääntymään.

– Tavoite terveydenhuollossa on hoitaa asiat  sähköisesti mahdollisimman pitkälti nopeasti ja tehokkaasti mitä vain voidaan, että aikaa riittäisi niille potilaille, jotka tarvitsevat vastaanottokäyntejä. Ikääntyneiden määrä lisääntyy ja siten palvelujen tarve lisääntyy ja sähköisistä palveluista haetaan tehokkuutta terveydenhuoltoon.

– Monet jo hoitavat erilaisia asioita sähköisesti, joten halu käyttää sähköisiä terveyspalveluitakin lisääntyy.

Sähköisten terveyspalvelujen avulla tiettyjä palveluja voi siis käyttää kotikoneelta ja viestiä turvallisesti terveyteen ja sairauteen liittyvissä asioissa terveysaseman henkilöstön kanssa.

  • eOmahoidon kautta voi vastaanottaa Marevan-hoitoon liittyviä tietoja, pyytää reseptin uusintaa ja vastaanottaa laboratoriotuloksia.
  • Samoin palvelun avulla voi tarkastella rokotus-, lääkitys- ja diagnoositietoja sekä tarkastella hoitosuunnitelmatietoja, jos hoitosuunnitelma on terveydentilan seurannan vuoksi tehty.
  • eOmahoidon käyttöön tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne ja internet-yhteys. Palveluun pääsee kirjautumaan Osuuspankin, Nordean, Danske Bankin, Handelsbankenin, Ålandsbankenin ja S-Pankin verkkopankkitunnuksilla. Kirjautuminen edellyttää, että käyttäjän selain sallii JavaScriptit.
  • Palvelu ei sovellu kiireelliseen asiointiin eikä ajanvaraukseen. eOmahoidon tiedot ja viestit tallentuvat terveyskeskuksen potilaskertomukseen. eOmahoidon kautta voi asioida vain omissa terveyteen liittyvissä asioissa. eOmahoito-palveluun rekisteröitymisen jälkeen asiakkaan tulee lähettää viesti eOmahoidon kautta terveysasemalle tiedoksi.
  • ODA-hanke on valtakunnallinen hallituksen kärkihanke, jossa kehitetään Suomeen sähköisiä palveluita. Kanta-Hämeen kunnista osa on tässä mukana ja alueellisesti seurataan tilannetta ja tavoite on saada lisää sähköisiä palveluita tuotantokäyttöön.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.