Keskiviikko 17.08.2022
Nimipäivät: Verneri
Hämeenlinna
Pilvistä
18°C
Tuuli: 3 m/s IEI
 

HAMMASHOITO: Ullan ja Richardin tuolissa ei jännitetä

Hammaslääkäri Richard Rydbeckin ja suuhygienisti Ulla Belovin vastaanottotuolissa ei jännitetä. Siitä vastaa Parolanhovin liikerakennuksessa jo 1980-luvun lopulta asti toimineen työparin apulainen, lyhytkarvainen kääpiömäyräkoira Nipsu.

Richard Rydbeck, Ulla Belov ja Nipsu muodostavat toimivan tiimin.

Richard Rydbeck, Ulla Belov ja Nipsu muodostavat toimivan tiimin.

– Nipsun rooli on olla sekä meidän että asiakkaiden seurana. Melkein kaikki vähän jännittävät vastaanotolle tuloa, mutta koira selvästi auttaa asiakkaita rentoutumaan, Nipsun isäntä Richard Rydbeck kertoo.

– Juuri eräs asiakas varasi ajan sellaiselle päivälle, jolloin Nipsu on paikalla, Ulla Belov täydentää.

Rydbeck työskentelee kolme päivää viikossa Hämeenlinnassa uudessa Linnan Hammaslääkärit -yrityksessä ja kaksi päivää viiikossa Parolassa. Hoitolakoira Nipsu on paikalla Parolassa vain silloin, kun isäntäkin.

– Nipsu tuli oikeastaan ihan sattumalta, kennelin omistavan asiakkaan kautta. Etukäteen ei ollut mitään ajatusta ottaa hoitolakoiraa, Rydbeck kertoo pian puolitoistavuotiaan Nipsun tiestä suun terveydenhoidon pariin.

Nelijalkaisen työtoverin hankkiminen lienee yksi niistä vapauksista, mitä vain yksityisellä sektorilla työskentelevä hammashoidon ammattilainen voi hyödyntää. Sekä Belov että Rydbeck olivat ennen yksityisvastaanotolle siirtymistään vähän aikaa terveyskeskuksessa töissä.

Kokemusta on myös ketjuyrittäjyydestä, mutta nyt oma vastaanotto Parolassa ja yksittäisten terveydenhuollon ammattilaisten perustama Linnan Hammaslääkärit tuntuvat parhailta työskentely-ympäristöiltä.

– Linnan Hammaslääkärien asiantuntijat täydentävät tarvittaessa tarjontaamme. Kaikki siellä työskentelevät erikoishammaslääkärit ovat tuttuja ja tiedämme mitä he osaavat, Rydbeck kiteyttää.

Linnan Hammaslääkärien tilat löytyvät Reskalta eli Raatihuoneenkadulta Linnan Klinikan yläkerrasta. Näin yhteistyö myös yleislääkärien kanssa tarvittaessa sujuu.

Parolassa varaussarakkeet täyttyvät pikälti tutuista asiakkaista.

– Kai se on niin, että jos on käynyt 10–20 vuotta samalla vastaanotolla, niin tänne on helppoa tulla. Uudet potilaamme taas tulevat aika paljon tuttujen suositusten perusteella.

Varsinkin jo tutut asiakkaat myös tietävät, että hädän tullen vastaanoton puhelin on aina käytössä minä päivänä ja melkein minä vuorokauden aikana tahansa.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.