Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

Lammin Säästöpankilta hyvä tulos poikkeuksellisessa toimintaympäristössä

Toimitusjohtaja Lauri Kalpala Lammin Säästöpankista kiittää asiakkaita ja pankin henkilökuntaa yhteistyöstä poikkeusaikana.

Lammin Säästöpankin liiketoiminta ja tulos kehittyivät maailmanlaajuisen koronapandemian aikana hyvin. Luottokanta vuonna 2020 kasvoi 8,27 prosenttia ja talletuskanta 5,26 prosenttia. Vakavaraisuus oli vuoden 2020 lopussa hyvällä tasolla 22,36 prosenttia.

Liikevoitto oli 3,67 miljoonaa euroa, mikä oli 4,20 prosenttia edellisvuotta parempi. Liikevoiton suotuisaan kehitykseen vaikuttivat palkkiotuottojen kasvu ja hyvin alhaisina pysyneet luottotappiot.

– Vuosi alkoi vahvan asiakaskysynnän merkeissä, kunnes koronapandemia muutti lähes kaiken. Yhtäkkiä lainojen lyhennysvapaapyynnöt niin henkilö- kuin yritysasiakkaidenkin osalta täyttivät päivämme. Jouduimme rajoittamaan fyysistä palvelua viruksen leviämisen estämiseksi, kertoo Lammin Säästöpankin toimitusjohtaja Lauri Kalpala.

– Halusimme auttaa asiakkaitamme vaikeuksien keskellä ja mielestämme onnistuimme siinä. Iso kiitos asiakkaillemme ja osaavalle henkilökunnallemme joustavuudesta ja erinomaisesta yhteistyöstä, Kalpala jatkaa.

Kalpalan mukaan pankin luotto- ja talletuskannan kasvu on pääsääntöisesti peräisin toimialueen isoista kaupungeista ja erityisesti Uudeltamaalta.

– Kasvusta suuri osa on asuntorahoitusta, joka meillä kasvoi pankkien keskiarvoa enemmän, liiketoimintajohtaja Martti Hakala sanoo.

Keväällä pahentuneen koronaepidemian ja poikkeustilan johdosta pankki sopeutti konttoritoimintojansa vallitseviin olosuhteisiin turvaamalla asiakkaiden ja henkilöstön terveyttä, mutta varmistaen samalla pankkipalveluiden jatkuvuuden.

Iästä riippumatta asiakkaiden digitaalisten palvelujen käyttö kasvoi merkittävästi ja Säästöpankki mobiilipankki, Tunnistus-sovellus ja verkkotapaamiset tulivat monelle Lammin Säästöpankin asiakkaalle yhä tutummaksi ja arkipäiväisemmäksi.

– Pankkitoiminnan maailmanlaajuinen digitalisoituminen on ollut jo pitkään trendinä. Korona lisäsi entisestään muutosvauhtia ja uskomme, että asiakaskäyttäytymisen muutos digipalvelujen osalta jäänee pysyväksi. Helpoimmat pankkiasiat tullaan kasvavassa määrin hoitamaan digitaalisten palveluiden avulla. Ihmisten välisten kasvokkain käytävien tapaamisten merkitys korostuu kuitenkin tulevaisuudessa edelleen asiantuntijapalveluissa, toteaa Kalpala.

Lammin Säästöpankki odottaa talouden elpymisen käynnistyvän kunnolla vuoden 2021 loppupuolella.

– Tavoitteenamme vuonna 2021 on saada yhä enemmän asiakkuutensa meille keskittäviä asiakkaita, Kalpala toteaa.

Vuoden 2020 lopulla Lammin Säästöpankki päivitti strategiaansa vuosille 2021 – 2023. Pankin keskeisin strateginen tavoite on erinomainen asiakastyytyväisyys.

– Me rakennamme palvelumme asiantuntemuksen, sujuvuuden, hyödyllisyyden ja inhimillisyyden varaan. Pankkien asiakastyytyväisyyttä mittaavan EPSI -ratingin (2020) tulokset kertovat, että olemme oikealla tiellä. Tutkimuksessa Säästöpankkien yrittäjäasiakkaat nostivat Säästöpankin Suomen ja Pohjoismaiden ykköseksi asiakastyytyväisyydessä, jatkaa Kalpala.

Syksyllä pankki uudisti organisaatiotaan. Uudistusten tavoitteena on pystyä palvelemaan yhä paremmin asiakkaita muuttuvassa maailmassa. Pankki haluaa korostaa profiiliaan erityisesti varallisuudenhoito- ja yrityspalveluissa.

– Lanseeraamme nyt muun muassa uuden Säästöpankki Yksityispankki -palvelun. Yksityispankki tarjoaa asiakkaille laadukasta private banking -varainhoitoa kertyneen varallisuuden parhaaseen mahdolliseen hoitoon. Meillä on tähän erinomainen osaaminen. Meillä on pankissa huippu asiantuntijaporukka, joka vahvistui entisestään, kun saimme elokuussa pankkimme uudeksi liiketoimintajohtajaksi vahvan varallisuudenhoidon osaajan Martti Hakalan, kertoo Kalpala.

Hakala kertoo, että pitkällä tarkastelujaksolla Säästöpankki on varainhoitorahastojen tuottovertailussa paras kaikissa luokissa.

Lammin Säästöpankki on kotimainen pankki, joka toimii Kanta-Hämeen ja Keski-Uusimaan alueella. Pankin maksamat verotulot jäävät toimialueelle sekä Suomeen.

– Asiakkaidemme ja toimialueemme menestyminen ovat edellytys myös pankin menestykselle. Sen takia Lammin Säästöpankki osallistuu aktiivisesti toimialueensa hyvinvoinnin edistämiseen muun muassa tukemalla paikallisia kulttuuri- ja harrastetoimijoita, tekemällä yhteistyötä oppilaitosten kanssa sekä osallistumalla erilaisiin tapahtumiin, Kalpala mainitsee.

Vuonna 2020 Lammin Säästöpankki lahjoitti 50.000 euroa vastuullisuuslahjoituksina. Lahjoitukset kohdistuivat erityisesti vähävaraisten perheiden ruoka-apuun sekä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien edistämiseen.

– Vuoden 2020 kertyneistä voittovaroista jaetaan myös tänä vuonna vastuullisuuslahjoituksia. Keräämme asiakkailtamme ja muilta asiasta kiinnostuneilta parhaillaan ehdotuksia Hyviä tekoja -kampanjan kautta. Lahjoituskohteiden ehdottaminen ja äänestys jatkuvat verkkosivuillamme 31.3.2021 saakka, Kalpala toteaa.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.