Perjantai 29.03.2024
Nimipäivät: Jouni, Joni, Joonas, Joona, Jonne

Tuuli:
 

Lammin Säästöpankin kasvu oli viime vuonna vahvaa

Talousjohtaja Mico Pihlajinen (vas.) ja toimitusjohtaja Lauri Kalpala kertoivat Lammin Säästöpankin tuloksesta medialle tänään. Arkistokuva vuodelta 2020.

Todella vahva kasvun vuosi kaiken kaikkiaan, summaa toimitusjohtaja Lauri Kalpala Lammin Säästöpankin vuotta 2021.

Pankin luottokanta kasvoi 6,1 ja talletuskanta 10,0 prosenttia. Liikevoitto parani edellisvuodesta ja oli 3,83 miljoonaa euroa. Kasvua vauhdittaa yhä enemmän pankin eteläinen toimialue, jossa tuntuu pääkaupunkiseudun talouden vaikutus.

– Onnistuimme haastavassa toimintaympäristössä kasvattamaan asiakasliiketoimintaa, parantamaan kannattavuutta ja samalla vahvistamaan myös asiakas- ja henkilöstökokemusta, Kalpala iloitsee.

Liikevoitto ylitti jopa pankin oman tavoitteen. Suotuisaan kehitykseen vaikuttivat erityisesti palkkiotuottojen voimakas kasvu ja hyvin alhaisina pysyneet luottotappiot. Lauri Kalpala painottaakin, että vaikka pankkien perustoimintaa on luotonanto, on lisäpalvelujen kehittäminen entistä tärkeämpää, kun korot ovat alhaalla.

– Pelkällä lainanannolla ja alhaisella korolla pankit eivät elä, hän tiivistää.

Vuosi 2021 oli Lammin Säästöpankille ensimmäinen pankin uuden strategian aikainen vuosi. Onnistuneen liiketoiminnan perusedellytykseksi pankissa on nostettu henkilöstö, jonka hyvinvointiin korona-aikana on kiinnitetty erityistä huomiota. Lammin Säästöpankki saavuttikin arvostetun Great Place to Work -serfikaatin joka myönnetään Suomen parhaille työpaikoille.

– Uskomme erinomaisen henkilöstökokemuksen johtavan erinomaiseen asiakaskokemukseen sekä hyvään pankin toiminnan tulokseen. Great Place to Work -sertifikaatti on luotettava tunnustus siitä, että Lammin Säästöpankki on yhdessä henkilökuntansa kanssa onnistunut rakentamaan pankistamme hyvän työpaikan.

Strategiaan kuuluu myös parhaan mahdollisen digitaalisen palvelun ja konttoripalvelun yhdistäminen. Valtaosa asioinnista tapahtuu jo mobiililaitteilla tai verkossa. Esimerkiksi verkkotapaamiset yli nelinkertaistuivat viime vuonna.

– Näemme digitalisaation tarjoavan loistavia mahdollisuuksia pankkipalveluiden käytettävyyden, tavoitettavuuden, mutta myös henkilökohtaisuuden parantamiseen.

Epävarmuus omasta taloudesta ja yleisestä talouskehityksestä mietityttää Säästöpankin mukaan monia asiakkaita. Pankki toivoo, että asiakkaat varautuvat tulevaisuuteen ja erilaisiin riskeihin.

– Inflaatio on kiihtynyt ja paineet korkojen nousuun ovat kasvamassa. Korkoriskiltä suojautuminen onkin hyvin ajankohtainen ja asiakkaita kiinnostava asia. Myös erilaiset lainaturvat ja säästäminen ovat erinomaisia keinoja varautua tulevaan, kertoo Lammin Säästöpankin talousjohtaja Mico Pihlajinen.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.