Keskiviikko 01.12.2021
Nimipäivät: Oskari
Hämeenlinna
Selkeää
-11°C
Tuuli: 1 m/s L
 

Suunnittelu yhä enemmän asiakkaan ehdoilla

Parolassa toimivan Paperipisteen myyntipäällikkö Jenni Jokinen työskentelee nopeasti muuttuvalla alalla. Jo 51-vuotias perheyritys on viime vuosien aikana kokenut, että kaupankäynnin logiikan muuttuessa yrityksen on oltava valmis reagoimaan nopeasti.

147_685x514

– Kehitys ja muutos on jokapäiväistä. Koko ajan pitää olla halukas kyseenalaistamaan omia tapoja tehdä, Jokinen sanoo.

Vihkoja valmistavan yrityksen asiakaskunta koostui pitkälle 2000-luvulle asti tukkuliikkeistä ja tuotannossa oli lähinnä kouluvihkojen tapaisia massatuotteita. Vähitellen asiakkailta alkoi tulla suoraan valmistajalle kyselyjä yksilöllisemmistä paperituotteista.

– Voi sanoa, että yli 40 vuotta asiakkainamme oli pelkästään tukkuja.

Ensimmäinen iso tilaus, jossa valmistettiin kymmeniä tuhansia nimikkovihkoja, tuli vuonna 2008 Nokialta. Tuolloin Paperipisteen rinnalle perustettiin Vihkomedia, Jenni Jokinen kertoo.

Jalostetumpiin tuotteisiin keskittynyt Vihkomedia toimi vuoteen 2012 asti erillisenä, jolloin sen toiminta siirrettiin Paperipisteen nimen alle. Tämä ei suinkaan johtunut erikoistuotteiden osuuden vähenemisestä.

– Liikevaihdostamme noin 15 prosenttia tulee nykyään erikoisemmista tuotteista. Sitä osuutta pitäisi vielä kasvattaakin, Jokinen toteaa.

Vuonna 2012 Jenni myös aloitti tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon opinnot ja saa syyskuussa 2014 diplomin opintojen hyväksytystä suorittamisesta. Opinnoista hän kokee saaneensa lähinnä vahvistusta ja  tukea myynnin kehittämiseksi siihen suuntaan, mitä yrityksessä muutenkin oli suunniteltu.

– Yksi hyödyllinen käytännön asia opinnoissa oli hinnoittelun logiikka, hän arvioi.

Paperituotteiden ketjussa tuottajalta kuluttajalle on vallalla sama ilmiö kuin kaupankäynnissä monella muullakin alalla.

– Verkkokaupat tulevat ja tukkuliikkeet ovat hankaluuksissa. Koko ajan katkaistaan välikäsiä, tietää Jokinen.

Myös Paperipiste on tänä vuonna uusinut oman näyteikkunansa asiakkaisiin päin, eli verkkosivunsa.

Paperipisteen esittelyhyllystä löytyy niin yrityksille kuin erilaisille yhteisöillekin tehtyjä vihkoja tai esimerkiksi tv-sarjan teemavihkoja. Kun yksittäisen tuotesarjan ulkoasu ja materiaali on sellainen, että sitä tehdään vain yhdelle asiakkaalle, muuttaa käsite ”tuotekehitys” merkitystään.

– Meilläkin tuotekehitys miellettiin ennen pieniksi oman tuotannon kehitysaskeliksi. Nyt se on enemmän sitä, että etsimme yhdessä asiakkaan kanssa oikeita värejä ja materiaaleja, Jenni Jokinen sanoo.

Tämä trendi tuo pitkän linjan osaajalle toisaalta tervetulleen mahdollisuuden, mutta toisaalta luo uusia riskejä.

– Voimme esimerkiksi sopia asiakkaan kanssa, että hankimme hänen tuotettaan varten uutta materiaalia. Asiakas sitoutuu käyttämään materiaalin tuotteisiinsa ajan kuluessa. Mutta voi olla, että sopimuskumppania ei enää muutaman vuoden päästä olekaan olemassa.

Niin sanotut massatuotteet, kuten tämänkin haastattelun kirjaamisessa  käytetyn reseptivihon kaltaiset tuotteet, Paperipiste valmistaa itse  Parolassa. Kansipainatukset teetetään mahdollisimman lähellä.

– Kaikki mitä itse teemme, on kotimaista. Käyttämämme paperi tulee Stora Ensolta, pääasiassa Varkauden tehtailta ja tärkeimpiä yhteistyökumppaneitamme ovat lähistön yritykset, kuten Paroprint, Papermark ja Hämeenlinnan Offsetkolmio. Välillisesti toimintamme  työllistää myös kotimaisia pakkaustarvikevalmistajia, kuljetusta ja logistiikkaa, Jokinen luettelee.

Myös logistiikassa ja varastoinnissa voi erikoistua. Paperipisteelläkin on monien asiakkaidensa kanssa sopimus, jonka mukaan valtaosa tilatuista tuotteista säilytetään Paperipisteellä, sillä asiakkaiden omat varastotilat pienenevät kaiken aikaa. Kuitenkin kaikilla on painetta pystyä nopeisiin toimituksiin loppukäyttäjälle saakka.

Erikoistumisen rinnalla toki kulkee jotain perinteistäkin. Mauri Kinnusen vuonna 1963 perustaman ja nyttemmin hänen poikiensa, Timo ja Sami Kinnusen omistaman yrityksen vanhin yhä tuotannossa oleva vihko on vanha kunnon vahakansivihko – ja yhä tehdään myös niitä kaikille tuttuja kouluvihkojakin.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.